Spørsmål og svar

Låne penger?

  • Kan jeg låne penger?

    Alle banker og långivere gjør en individuell vurdering av deg som potensiell lånetaker ut ifra deres egne krav. Det er banker og lånegivernes vurdering som avgjør om du kan få et lån eller ikke. Det finnes fire grunnkrav du alltid må oppfylle for å kunne søke om lån gjennom Zmarta:

    • du er minst 20 år

    • du har en årsinntekt over 120 000 kr

    • du har ikke betalingsanmerkninger

    • du har lignet/skattet i Norge i over 3 år

    Søk om forbrukslån.

  • Hvilken rente får jeg?

    Renten på lånet avgjøres individuelt og fastsettes basert på lånebeløp, din evne til å nedbetale lånet og din eventuelle gjeld. Jo bedre muligheter du har til nedbetale lånet, desto lavere rente vil du få.

  • Hva kan jeg gjøre for å få lavere rente på lånet?

    Å legge til en medsøker på lånet kan øke mulighetene for å få en lavere rente og for å kunne låne et høyere beløp. En medsøker kan for eksempel være samboeren din, en forelder eller en venn. Medsøkeren har like stort ansvar for at lånet betales tilbake og gir derfor en ekstra trygghet for banken eller långiveren.

  • Hva blir månedskostnaden min?

    Ettersom renten fastsettes individuelt og påvirkes av lånebeløp, nedbetalingsmuligheter og eventuell gjeld, påvirkes månedskostnaden også av dette. Faktorer som nedbetalingstid og avgifter påvirker også månedskostnaden. Generelt kan man si at med gode nedbetalingsmuligheter får man en lavere rente og lavere månedskostnad.

  • Hvordan søker jeg?

    Det kan du gjøre her! Fyll ut lånesøknaden direkte på nettsiden vår eller ring vår kundeservice for å snakke med en av våre saksbehandlere. I løpet av noen få minutter har vi opplysningene vi trenger slik at vi kan hjelpe deg med å finne en låneløsning.

  • Hva kan jeg bruke forbrukslån til?

    Det bestemmer du helt selv! Det er nettopp det som er en av fordelene med forbrukslån. Långiveren krever ingen sikkerhet og trenger heller ikke å vite hva du skal bruke pengene til. Du kan for eksempel bruke pengene til å refinansiere dyre lån og kreditter, eller til å pusse opp det gamle badet, betale restskatt, kjøpe ny bil eller finansiere drømmebryllupet. Du kan bruke pengene på akkurat det du vil.

  • Når får jeg pengene?

    Du får pengene i løpet av 1-5 bankdager fra vi har mottatt de signerte lånepapirene/gjeldsbrevet. Pengene settes inn på kontoen din.

  • Registreres flere kredittopplysninger?

    Selv om vi sender inn lånesøknaden din til over 15 banker og långivere tar vi kun én kredittsjekk på deg, og det foregår via Experian. Du vil få tilsendt en kopi av kredittsjekken via e-post.

  • Kan jeg innfri lånet når jeg vil?

    Ja, du kan også betale ned lånet når du vil. Du kan også foreta ekstra innbetalinger når som helst for å betale ned lånet raskere enn den nedbetalingstiden du valgte i utgangspunktet.

  • Får jeg lån om jeg har betalingsanmerkning?

    Forbrukslån: Nei, ingen av de långiverne vi samarbeider med tilbyr lån dersom du har betalingsanmerkning.
    Søk om forbrukslån.

    Boliglån: Ja, vi ønsker å hjelpe deg selv om du har betalingsanmerkninger. Vi tar pant i boligen din og tar sikkerhet i denne. Din fremtidige evne til å betale for boliglånet betyr mer enn om du har betalingsanmerkninger fra tidligere.
    Søk om boliglån.

Om strømavtaler

  • Hva er spotpris?

    Spotprisavtale, også kalt markedskraft eller innkjøpspris, følger strømbørsen Nordpools spotpris i det området du bor i. Hvis prisene på kraftbørsen faller betaler du mindre for strøm med spotpris, og dersom prisene stiger betaler du mer for strømmen. Denne prisen varierer fra time til time i takt med tilbud og etterspørsel. I tillegg til markedsprisen må du betale et variabelt eller fast påslag.

    Sammenlign og bytt strømleverandør.

  • Hva er fastpris?

    Med en fastprisavtale binder du deg til en gitt periode der du betaler en fast pris pr. kWh. Det vil si at du betaler samme pris i denne perioden og har en forutsigbar avtale. Fastpris kan være gunstig for deg som vil ha kontroll over utgiftene dine da prisene holder seg konstante under hele avtaleperioden. Ofte blir denne typen avtale dyrere enn andre strømavtaler men fordelen er forutsigbarheten. Du kan binde avtalen opptil år.

    Sammenlign alle Norges strømleverandører.

  • Hva er variabel pris?

    En avtale med variabel pris er en mellomting mellom spotpris og fastpris, og prisen forandrer seg derfor ikke slik som med en spotprisavtale. De variable prisene settes i takt med markedet, men med 14 dagers forsinkelse.

    Sammenlign og bytt strømleverandør.

  • Hva innebærer det når en spotpris er uveid eller veid?

    Når du velger en spotprisavtale basert på en månedlig veid gjennomsnittspris fra kraftbørsen Nord Pool, deles prisen opp i to deler – Nord Pools månedlige uveide gjennomsnittspris og et volumveid påslag. Når prisen beregnes tar vi utgangspunkt i gjennomsnittet for spotprisen på Nord Pool den foregående måneden og legger til eventuelle påslag, årlig eller månedlig fastbeløp, gebyrer og merverdiavgift (unntatt for Nordland, Troms og Finnmark som er fritatt merverdiavgift på strøm).

    Sammenlign og bytt strømleverandør.

  • Hva er forskjellen på eFaktura og ePostFaktura?

    Enkelt forklart er en ePostFaktura en digital erstatning for en papirfaktura. I stedet for å få en faktura sendt hjem til deg på papir, så kommer fakturaen til deg via e-post, ofte som PDF eller en TIFF-fil. Deretter må du selv legge den inn for betaling i nettbanken din.

    Med eFaktura havner fakturaen din automatisk i nettbanken din, og alt du trenger å gjøre er å godkjenne beløpet og aktivere betalingen.

    Med autogiro forenkles prosessen ytterligere, og beløpet på fakturaen trekkes automatisk. Det eneste du må sørge for er å ha nok penger på kontoen. Vi anbefaler at du allikevel sjekker beløpet på fakturaene slik at du har oversikt over hvor mye penger du faktisk bruker på strøm.

  • Hva betyr NKB?

    NKB står for Norsk Kundebarometer, som er en målestokk på kundetilfredshet. Skalaen går fra 1 til 100, hvor 100 er best og reflekterer hvor godt kundene anser at strømleverandøren lever opp til forbrukernes krav og forventninger.

    En strømleverandør uten NKB-merke betyr bare at strømleverandøren ikke hadde nok kunder (markedsandeler) til at undersøkelsen kan anses som statistisk korrekt på det tidspunktet som undersøkelsen ble utført. Dette trenger ikke å bety at strømleverandøren har mindre tilfredse kunder.

  • Hva innebærer miljøvalg-merket strømavtale?

    Når du velger en strømavtale som er merket med «miljøvalg» hos Zmarta, kan du være trygg på at strømmen du betaler for er 100 % fornybar energi. Opprinnelsesgarantier utstedes av den statlige kraftsystemoperatøren Statnett SF, og følger et krav fra EUs Fornybarhetsdirektiv.

    En slik opprinnelsesgaranti garanterer at strømmen er produsert fra en fornybar energikilde som vann, vind, jordvarme, biomasse eller sol. Ved å bevisst velge strømavtaler merket med «miljøvalg» bidrar du til å stimulere produksjonen av miljøvennlig strøm.

Utgiftsforsikring

  • Hvordan fungerer utgiftsforsikringen?

    En utgiftsforsikring gir deg økonomisk trygghet ved sykemelding, ufrivillig arbeidsløshet eller permisjon, alvorlig sykdom og dødsfall.

    En utgiftsforsikring vil hjelpe deg økonomisk gjennom en vanskelig periode dersom noe uforutsett skulle ramme deg. Du kan lese mer om utgiftsforsikringen vår her.

    Ønsker du å tegne forsikringen er du hjertelig velkommen til å kontakte oss på telefon 23 96 70 10.

Chat med oss! Chat