Spørsmål og svar

Om å låne penger

Kan jeg låne penger?

Alle banker og långivere gjør en individuell vurdering av deg som potensiell låntager, ut i fra sine spesifikke krav. Vurderingen avgjør om du kan låne eller ikke. Det finnes fire grunnkrav du alltid må oppfylle for å kunne søke om lån hos Zmarta:

Er minst 20 år
Har en årsinntekt over 120 000 kr
Ikke har noen betalingsanmerkninger
Har lignet/skattet til Norge i over 3 år

Hvilken rente får jeg?

Renten på lånet avgjøres individuelt og fastsettes basert på lånebeløp, din evne til å nedbetale lånet og din eventuelle gjeld. Jo bedre nedbetalingsmulighet, desto lavere rente.

Hva gjør jeg for å få lavere rente?

Å legge til en medsøker på lånet kan øke mulighetene for å få lavere rente og kunne låne et høyere beløp. En medsøker kan være hvem som helst i din nærhet; samboeren din, en søster eller bestevennen. Den medsøkende har like stort ansvar for at lånet betales tilbake og gir derfor en ekstra trygghet for banken.

Hva blir min månedskostnad?

Siden renten settes individuellt og bestemmes ut i fra lånebeløp, nedbetalingsmuligheter og eventuell gjeld, så påvirkes månedskostnaden også av dette. Faktorer som nedbetalingstakt og avgifter påvirker også månedeskostnaden. Generellt sett gjelder regelen: Jo bedre nedbetalingsmuligheter, desto lavere rente og månedeskostnad.

Hvordan søker jeg?

Det kan du gjøre her! Fyll ut lånesøknaden direkte på nettsiden, eller ring vår kundeservice for å snakke med en av våre saksbehandlere. I løpet av noen få minutter har vi grunnopplysningene klare slik at vi kan hjelpe deg med å finne en låneløsning.

Hva kan jeg låne til?

Det bestemmer du helt selv! Det er nettopp det som er en av fordelene med forbrukslån. Långiveren krever ingen sikkerhet og behøver heller ikke vite hva du skal bruke pengene til. Du kan for eksempel bruke pengene til å refinansiere dyre lån og kreditter, eller du bruke de til å pusse opp, kjøpe bil – eller noe helt annet.

Når får jeg pengene?

Du får pengene i løpet av 1-5 bankdager fra vi har mottatt de signerte lånepapirene/gjeldsbrevet. Pengene settes inn på din konto eller betales ut via en utbetalingsgiro.

Registreres flere kredittopplysninger?

Til tross for at vi sender inn lånesøknaden din til over 15 banker trenger vi bare å ta én kredittsjekk på deg, og det gjør vi på Zmarta via Experian. Du kommer også bli kredittsjekket av samtlige långivere som har behandlet din lånesøknad. Du vil få tilsendt en kopi av kredittsjekken via e-post.

Kan jeg løse lånet når jeg vil?

Ja, du kan også løse hele lånet når du vil, uten at det koster noe ekstra. Du kan også gjøre ekstra innbetalinger når som helst for å betale ned lånet raskere enn den nedbetalingstiden du har valgt.

Lån med betalingsanmerkning

Nei, ingen långivere vi samarbeider tilbyr lån dersom du har betalingsanmerkning.

Sammenlign for beste forbrukslån

  • 15 banker og långivere
  • Fyll i kun én søknad
  • Kostnadsfritt

Om strømavtaler

Hva er spotpris?

Spotprisavtaler (markedskraft) følger strømbørsen Nordpools spotpris i det området du bor i. Denne prisen varierer fra time til time i takt med tilbud og etterspørsel. I tillegg til markedsprisen må du betale et variabelt eller fast påslag.

Hva er fastpris?

Med en fastprisavtale binder du deg til en gitt periode der du betaler en fast pris pr. kWh. Det vil si at du betaler samme pris i denne perioden og har en forutsigbar avtale.

Hva er variabel pris?

En avtale med variabel pris er en mellomting mellom spotpris og fastpris, og prisen forandrer seg derfor ikke slik som spotprisen. De variable prisene settes i takt med markedet, men med 14 dagers forsinkelse.

Hva innebærer det når en spotpris er uveid eller veid?

Når du velger en spotprisavtale der en månedlig veid gjennomsnittspris fra kraftbørsen Nord Pool ligger til grunn, deles prisen opp i to deler – Nord Pools månedlige uveide gjennomsnittspris og et volumveid påslag.

Når prisen beregnes tar vi utgangspunkt i gjennomsnittet for spotprisen på Nord Pool den foregående måneden og legger til eventuelle påslag, årlig eller månedlig fastbeløp, gebyrer og merverdiavgift (unntatt for Nordland, Troms og Finnmark som er fritatt merverdiavgift på strøm).

Hva er forskjellen på eFaktura og ePostFaktura?

Enkelt forklart er en ePostFaktura en digital erstatning på en papir aktura, bare at i stedet for å få en faktura sendt hjem til deg på papir, så kommer fakturaen til deg via epost, ofte som PDF eller en TIFF-fil. Deretter må du selv legge den inn for betaling i nettbanken din.

Med eFaktura havner fakturaen din automatisk i nettbanken din, og alt du trenger å gjøre er å godkjenne beløpet og aktivere betalingen.

Med autogiro forenkles prosessen ytterligere, og beløpet på fakturaen trekker automatisk. Du må kun sørge for å ha nok penger på kontoen. Vi anbefaler at du allikevel sjekker beløpet på fakturaene slik at du har oversikt over hvor mye penger du faktisk bruker på strøm.

Hva betyr NKB?

NKB står for Norsk Kundebarometer, som er en målestokk på kundetilfredshet. Skalaen går fra 1 til 100, hvor 100 er best og reflekterer hvor godt kundene anser at strømleverandøren lever opp til forbrukernes krav og forventninger.

En strømleverandør uten NKB-merke betyr kun strømleverandøren ikke hadde nok kunder (markedsandeler) til at undersøkelsen skal kunne anses som statistisk korrekt når undersøkelsen sist ble utført. Dette trenger ikke å bety at strømleverandøren har mindre tilfredse kunder.

Hva innebærer miljøvalg-merket strømavtale?

Når du velger en strømavtale som er merket med «miljøvalg» på Zmarta, kan du være trygg på at strømmen du betaler for er 100 % fornybar energi. Opprinnelsesgarantier utstedes av den statlige kraftsystemoperatøren Statnett SF, og følger et krav fra EUs fornybardirektiv.

En slik opprinnelsesgaranti garanterer at strømmen er produsert fra en fornybar energikilde som vann, vind, jordvarme, biomasse eller sol. Ved å bevisst velge miljø bidrar du til å stimulere produksjon av miljøvennlig strøm

Senk strømutgiftene dine

  • Sammenlign alle strømselskaper
  • Garantert beste strømpris
  • Endre kontrakt på få minutter

Utgiftsforsikring

Hvordan funker utgiftsforsikringen?

Utgiftsforsikringen gir deg økonomisk trygghet ved sykemelding, ufrivillig arbeidsløshet eller permisjon, alvorlig sykdom og dødsfall.

En utgiftsforsikring vil hjelpe deg økonomisk gjennom en vanskelig periode, hvis noe uforutsett skulle ramme deg. Du kan lese mer om ugiftsforskikringen vår her.

Ønsker du å tegne forsikringen er du hjertelig velkommen til å kontakte oss på telefon 23 96 70 10.

Utgiftsforsikring

    Chat med oss!