BankID
BankID er en elektronisk legitimasjon. Den brukes for sikker identifisering, og kan brukes hos alle bankene man har et kundeforhold til, og til offentlige tjenester slik som Skatteetaten, Nav, HelseNorge og mer. Når man har mulighet til å identifisere seg på nett slipper man ofte å besøke banker og offentlige tjenester fysisk, og en unngår dermed problemer med reising, kø, åpningstider og mer. Det er på den måten en effektiv måte å spare tid på.
Hvordan skaffer jeg meg og bruker BankID?
Du får BankID av banken din, og en del av de har 15-års grense. Du må være legitimert med pass i banken som skal utstede BankID til deg. For å bruke vanlig BankID til å identifisere deg bruker du fødselsnummer, kode fra kodebrikke eller app, og det personlige passordet du har valgt. Du kan også bruke BankID på mobil, som gjør at du slipper å bruke kodebrikken.
Tenk på sikkerheten
BankID er en veldig sikker identifiseringsmetode, men det finnes dessverre bedragere som prøver å lure folk til å oppgi sin personlige informasjon. Gi derfor aldri ut opplysninger om din BankID via mail, telefon, SMS og lignende. Det er vanlig at bedragere utgir seg for å være noen fra banken din, men det er viktig å huske på at banken din vil aldri be deg oppgi opplysninger via telefon eller mail. Husk også at din BankID kun er din, og du skal ikke dele passordet eller kodebrikken din med noen.
Det anbefales også å bruke antivirusprogrammer på datamaskinen sin, og kun laste ned godkjente apper fra for eksempel Appstore, Google Play og Windows Store. Til sist er det også viktig å huske å sjekke at personopplysningene stemmer og at eventuelle beløp og annen informasjon er korrekt. Å legitimere seg med BankID er bindende, og etter at du har godkjent noe kan det være vanskelig å gjøre endringer.