AvtaleGiro
AvtaleGiro er en betalingstjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Hver måned skal regninger som husleie, lån, treningsabonnement og lignende betales, og da er det godt å vite at regningen blir betalt i tide. Med AvtaleGiro vil riktig sum automatisk bli trukket fra konto på riktig dag. Man slipper å legge inn KID-nummer, og trenger ikke bekymre seg for å glemme forfallsdatoen. Så lenge det er penger på konto slipper man å risikere å gå glipp av en innbetaling, og deretter få purregebyr og lignende. Regningen vil dukke opp i forfallsregisteret ditt før den blir trukket fra konto med en kort beskrivelse om hva den gjelder.
Hvordan opprette en AvtaleGiro?
Å lage en ny avtale om AvtaleGiro er ganske enkelt; når man skal betale en regning i nettbanken vil det automatisk komme opp et spørsmål om man ønsker AvtaleGiro, dersom betalingsmottaker tilbyr dette. Ønsker man dette er det bare å svare ja. Det kan ta noe tid før avtalen er aktiv, og det er derfor viktig å huske at man må betale regningene på vanlig måte fram til avtalen er aktiv. Så fort avtalen er aktiv vil betalingsmottaker slutte å sende deg regningen i posten.
Du kan også inngå en avtale om AvtaleGiro på bedriftens nettside dersom de tilbyr det, og de har gjort det mulig å opprette en avtale på deres nettside. Er du usikker på hvordan svarer ofte kundeservice gjerne på spørsmål om dette.
Ingen penger på konto eller avslutte avtalen?
Dersom du ikke har nok penger på konto på forfallsdatoen vil de fleste banker forsøke å trekke pengene de påfølgende 4 virkedagene. Om det fortsatt ikke er dekning etter disse dagene vil du motta en beskjed om dette samt en alternativ betalingsmåte. Du vil kunne se i nettbanken at det er blitt stoppet, og vil i de fleste nettbanker kunne reaktivere betalingen igjen.
Ønsker man å endre/stoppe en betaling, eller avslutte en AvtaleGiro-avtale kan man enkelt gjøre dette direkte i nettbanken sin.